مغلطه ی توسل به فیزیک کوانتوم (Quantum Physics Fallacy) ، مغلطه به زبان آدمیزاد (182)

به گزارش اکسپرس بلاگ، تعریف: مغلطه توسل به فیزیک کوانتوم موقعی اتفاق می افتد که شخصی سعی کند با توسل به مبحث فیزیک کوانتوم درستی استدلالش را ثابت کند، در حالی که استدلالش هیچ ربطی به فیزیک کوانتوم نداشته باشد. همچنین شخص مربوطه می تواند با سوءاستفاده از ذات عجیب و پیچیده فیزیک کوانتوم قوانین بدیهی حاکم بر دنیا را زیر سوال ببرد.

مغلطه ی توسل به فیزیک کوانتوم (Quantum Physics Fallacy) ، مغلطه به زبان آدمیزاد (182)

از ریچارد فاینمن (Richard Feynman) یکی از بزرگ ترین نظریه پردازان فیزیک کوانتوم نقل است: فکر کنم می توانم با احتمال قریب به یقین بگویم که هیچ کس فیزیک کوانتوم را درک نمی کند. احتمالاً حق با اوست. عموم مردم توافق دارند که فیزیک کوانتوم عجیب ترین، متناقض ترین و غیرقابل درک ترین حوزه علمی است که از اعتبار برخوردار است. بنابراین اگر کسی بتواند استدلالش را به نوعی به فیزیک کوانتوم ربط دهد، به احتمال زیاد افراد کمی قادر خواهند بود اشتباه بودن ادعایش را ثابت کنند، چون افراد کمی از این رشته اطلاعات کافی دارند. بنابراین با توسل به فیزیک کوانتوم می توان با سوءاستفاده از ناآگاهی مردم نسبت به این رشته استدلال را معتبرتر جلوه داد.

ماهیت مرموز فیزیک کوانتوم باعث شده این حوزه به بستری پرطرفدار برای ابراز بیانات خرافی، ادعاهای بی پایه واساس مذهبی، استدلال های عجیب پیرامون اثبات وجود خدا و هوش جهانی و ادعاهای ابطال ناپذیر (Unfalsifiable Claims) دیگر تبدیل شود.

معادل انگلیسی: Quantum Physics Fallacy

الگوی منطقی:

فیزیک کوانتوم ثابت می کند که X می شود Y.

بنابراین X می شود Y.

(X و Y ربطی به فیزیک کوانتوم ندارند).

مثال 1:

دِپوک: فیزیک کوانتوم ثابت می کنه که هوش جهانی وجود داره.

سم: ؟؟؟

توضیح: سم چیزی درباره فیزیک کوانتوم نمی داند، بنابراین نمی تواند جواب درستی به این ادعا بدهد. با این حال، دپوک اصلاً استدلالی مبتنی بر مدرک مطرح نکرد. صرفاً بیانیه صادر کرد.

مثال 2:

دپوک: فیزیک کوانتوم زبان خداست. معلوم شده که ذرات کوانتوم می توانند از هر فاصله ای در هر نقطه از کائنات، چه درونش، چه بیرونش، بی درنگ اطلاعات منتقل کنند.

سم: ؟؟؟

توضیح: سم چیزی درباره فیزیک کوانتوم نمی داند، بنابراین نمی تواند جواب درستی به این ادعا بدهد. دپوک در مثال بالا ادعایش را کمی بیشتر بسط داده و با توسل به چرت وپرت (مغلطه شماره 58) سعی کرده ادعایش را علمی جلوه دهد، در حالی که این ادعا بویی از علم نبرده است. طبق تمام چیزهایی که درباره فیزیک کوانتوم می دانیم، هیچ چیزی نمی تواند سریع تر از نور حرکت کند؛ در غیر این صورت پارادوکس سفر در زمان (Time Travel Paradox) پیش می آید.

استثنا: ابراز ادعایی علمی بر پایه روش علمی درباره فیزیک کوانتوم مغلطه آمیز نیست.

راهنمایی: سعی کنید یک کتاب مقدماتی درباره فیزیک کوانتوم بخوانید. این مبحث نه تنها جالب است، بلکه با خواندن درباره آن می توانید سوالات درستی پیرامون آن مطرح کنید و مغلطه های مرتبط با فیزیک کوانتوم را راحت تر تشخیص دهید.

منابع:

این مغلطه را خود بو بنت ابداع کرده است.

ترجمه ای از:

Logically Fallacious

گردشگری: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 2698

به "مغلطه ی توسل به فیزیک کوانتوم (Quantum Physics Fallacy) ، مغلطه به زبان آدمیزاد (182)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مغلطه ی توسل به فیزیک کوانتوم (Quantum Physics Fallacy) ، مغلطه به زبان آدمیزاد (182)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید