لاک پارکت چیست؟ انواع، نحوه استفاده و مزایا و معایب آن

به گزارش اکسپرس بلاگ، لاک پارکت به عنوان روشی جهت محافظت از کف و درخشان کردن آن استفاده می شود. لاک به طور مؤثر روی سطوح چوبی اعمال می شود تا طراوت خاصی را به سطح نهایی کف ببخشد. لاک به طور مؤثر سطح نهایی را برای فعالیت های روزانه مجهز می کند. این لاک به عنوان یک روکش، سطح پارکت را آب بندی می کند و محافظت لازم را ارائه می دهد. به هر روی، ما در این مقاله به تفصیل درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

لاک پارکت چیست؟ انواع، نحوه استفاده و مزایا و معایب آن

لاک پارکت چیست؟

لاک پارکت یک نوع پوشش نهایی متداول است که از پلی اورتان ساخته شده است. این ماده در زمان استفاده سریعاً خشک می شود و سطحی صاف و براق دارد. در برابر صدمه مقاوم است، زیرا در سطح چوب نفوذ می کند. در اصل سه نوع لاک پارکت اعم از لاک اکریلیک، لاک مبتنی بر آب و لاک نیتروسلولوز در بازار موجود هستند. اگرچه این لاک، پوششی بسیار قوی و سخت ایجاد می کند، اما غیرقابل تخریب نیست.

اگر این احتمال وجود دارد که اشیا به سمت کف کشیده شوند، ممکن است که یک لاک پارکت بیش از یک روغن، خط و خش را نشان دهد. ما روزانه جاروبرقی کشیدن را جهت نمایان کردن ظاهر بهتر آن پیشنهاد می کنیم. وقتی زدن لاک به انتها می رسد، سطح نهایی براق تر می شود و از آنجایی که لاک روی سطح چوب پوشانده شده است، همیشه درجه ای از درخشش را می تاباند. ایجاد یک سطح زیبا و براق نتیجه زدن لاک است.

انواع لاک پارکت

  • لاک اکریلیک: این لاک به دلیل مقاومت در برابر تغییر رنگ پارکت، بسیار محبوب است. در بین انواع دیگر، لاک اکریلیک یک محصول باکیفیت تر به حساب می آید. علاوه بر این در برابر سایش و خراش نیز مقاوم است، ولی بسیار پُرهزینه است.
  • لاک بر پایه آب: این لاک نسبت به دیگران، کمتر سَمی، بی بو و با دوام تر است. با مقایسه آن با نیتروسلولوز، لاک بر پایه آب برای یک مدت پنج ساله می تواند دوام بیاورد. همچنین سریع خشک می شود و هزینه کمتری نیز دارد.
  • لاک نیتروسلولوز: این لاک ابتدا برای اتومبیل مورد استفاده قرار گرفت و بعداً برای مبلمان چوبی نیز مورد استفاده قرار گرفت. این لاک رنگ را تقویت می کند، بنابراین می توان برای پارکت نیز آن را به کار بُرد. در ضمنً یک لایه محافظتی در برابر خراش نیز ایجاد می کند. لاک نیتروسلولوز باید با احتیاط استفاده شود، زیرا بسیار قابل اشتعال آور است.

فواید استفاده از لاک پارکت

لاک پارکت در اتاقی که وسایل سنگین و زیادی در آن وجود دارد یا رفت و آمد در آنجا زیاد می باشد مورد استفاده قرار می گیرد و استفاده از آن جهت براق نشان دادن کف نیز ایده ای عالی است. به هر روی، مزایای استفاده از لاک به شرح زیر هستند:

سهولت مراقبت: نکته خوبی که در مورد استفاده از لاک وجود دارد این است که به نوعی ضد آب است. اما ریختن آب زیاد در کف چوبی، هرگز ایده خوبی نیست. با این حال، هیچ کفپوش چوبی نمی تواند در طولانی مدت در آب غوطه ور یا خیس شود، اما یک لاک مناسب برای پارکت، به طور مؤثر می تواند سطح نهایی را آب بندی کند.

سطح حفاظت: محافظتی که سطوح کفی چوبی لاک خورده از خود نشان می دهند، مسلماً به دوام بالای آن کم کمک کند. به همین دلیل است که در سالن های ورزشی و سالن های پایکوبی از این روش برای کاهش صدمات استفاده می شود. پارکت به تنهایی در صورت سایش و خراشیدگی دچار آسیب همیشگی می شود، اما بعد از اعمال لاک بر روی چوب، این صدمات به حداقل می رسند.

جلوه تصویری: اعمال لاک، نما و ظاهری زیبا و جذاب به پارکت می بخشد. لاک همچنین در انواع مختلفی از جمله لاک براق و مات در بازار به فروش می رسند. برای جلوگیری از بازتابش نور از سطح پارکت لاک زده، می توانید از نوع مات استفاده کنید. نوع مات همچنین مانند یک ضد افتاب عمل می کند و از کف در برابر نور آفتاب محافظت می کند.

گرد و غبار: از جمله مزایای استفاده از لاک پارکت، مقاومت بالای آن در برابر گرد و غبار می باشد. لاک باعث می شود که گرد و غبار به ندرت بر روی سطح بنشیند. اما باید توجه داشت که اگر غلظت گرد و غبار بالا باشد، نیاز است سطح پارکت را با جاروبرقی و یا دستمال مرطوب تمیز کنید.

معایب استفاده از لاک پارکت

نمایش خراش: نکته منفی در مورد پارکت لاک زده این است که خراش را راحت تر از کف روغنی نشان می دهد. درست است که لاک به مقاومت کف در برابر ساییدگی کمک می کند، ولی در موارد سنگین، خراش اجتناب ناپذیر است. از این رو، خراش را به وضوح نشان می دهد.

مطلب پیشنهادی: ترمیم خراشیدگی پارکت برای خراش های عمیق و سطحی

نحوه استفاده از لاک برای پارکت

ابتدا کف چوبی کاملاً سنباده می خورد تا صاف شود. در صورت تمایل، ممکن است بر سطح چوب برس نیز کشیده شود. فقط اطمینان حاصل کنید که چوب قبل از اعمال لاک، کاملاً از گرد و غبار پاک شده و کاملاً تمیز است. سپس با استفاده از یک غلتک نقاشی می توانید لاک را بر روی پارکت اعمال کنید. بعد از چند دقیقه کف به طور کامل خشک می شود. کفپوشی که لاک بر روی آن اعمال شده است، ظاهری درخشنده خواهد داشت. اگرچه لاک مات هنوز هم در دسترس هستند، اما همچنان افراد تمایل زیادی به براقیت اندکی در کف دارند.

کلام آخر

لاک پارکت جوانب مثبت زیادی دارد، احتمالاً یکی از بزرگ ترین فوایدش، نگهداری و تمیز کردن راه آن است. همچنین، لاک به عنوان یک لایه محافظ اضافی بر روی کف کار می کند. اگر کف فوراً در معرض آب قرار گیرد، لاک اجازه نمی دهد تا مایع از سطح چوب عبور کند. لاک در مقابل نور خورشید، پوششی ایده آل است، زیرا به عنوان یک فیلتر UV کار می کند و از رنگ پریدگی پارکت جلوگیری می کند.

گردشگری: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 7073

به "لاک پارکت چیست؟ انواع، نحوه استفاده و مزایا و معایب آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاک پارکت چیست؟ انواع، نحوه استفاده و مزایا و معایب آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید