خبرنگاران پیشنهاد راه اندازی صندوق حمایت از زرشک و عناب ارائه شد

به گزارش اکسپرس بلاگ، بیرجند - خبرنگاران - معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: پیشنهاد راه اندازی صندوق حمایت از تولید و صادرات زرشک و عناب ارائه شده است و در سفر قریب الوقوع وزیر جهاد کشاورزی به استان پیگیری می شود.

خبرنگاران پیشنهاد راه اندازی صندوق حمایت از زرشک و عناب ارائه شد

محمدحسین اکبری روز پنجشنبه در نشست خبری که به صورت زنده از طریق اینستاگرام برگزار شد گفت: اگر این صندوق برای استان به تصویب برسد در آینده کشاورزان، بهره برداران و مسولان استان در صورتیکه برای این محصولات مشکل ایجاد شود نگرانی نخواهند داشت و محصولات به راحتی صادر خواهد شد.

وی در ارتباط با مشکل کشاورزان و بهره برداران استان درخصوص محصولات استراتژیک گفت: کشاورزان در زمینه برخی از مسائل محصولات استراتژیک استان نقش کمرنگی دارند و باید در قالب تشکل یا اتحادیه با مشارکت اقتصادی بهره برداران تا به امروز بخش عمده ای از مسائل کشاورزان استان حل می شد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: خراسان جنوبی در زمینه زعفران از لحاظ تولید رتبه دوم کشور و در زمینه تولید محصول عناب در کشور و زرشک در دنیا رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به مسائل و مسائل پیش روی زرشک کاران خراسان جنوبی گفت: شیوع کرونا و در پی آن کاهش مصرف زرشک موجب افت قیمت این محصول استراتژیک خراسان جنوبی شد و خسارت هایی را به زرشک کاران وارد کرد.

اکبری با بیان اینکه حدود 30 درصد از محصول زرشک کاران عمده استان روی دست آنان مانده است شرح داد: باید در زمینه رفع مسائل زرشک کاران خراسان جنوبی تدابیری ویژه ای اندیشیده شود.

وی عنوان کرد: سالانه در استان 80 هزار تن زرشک تر برداشت می شود که برای 50 درصد این محصول بارگاه کم داریم در این خصوص طرح ایجاد مجتمع بارگاه های زرشک سال قبل آغاز شد و مقدمات و زیرساخت های آن در دست انجام است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی یادآور شد: برای تشکل ها، کشاورزان، عمده مالکان، تاجران و صادرکنندگان زرشک که نسبت به خریداری زرشک تعهد داده اند آمادگی داریم تسهیلات در گردش از محل بند الف تبصره 18 و سازمان تعاون روستایی پرداخت کنیم.

وی در ارتباط با تشکیل کنسرسیوم محصول زرشک در استان گفت: درخصوص بهبود شرایط زرشک، رونق صادرات آن و ورود این محصول استراتژیک به بازارهای صادراتی از همکاری با بخش خصوصی بهره خواهیم برد و از این جهت از فعالیت بخش خصوصی در قالب کنسرسیوم زرشک توسط اتاق بازرگانی بیرجند حمایت می کنیم.

اکبری ادامه داد: باید از بخش خصوصی در بسکمک از تصمیمگیری ها و تصمیم سازی ها کمک بگیریم که یکی از این بخش ها اتاق بازرگانی است.

وی بیان نمود: اگر قرار است محصول زرشک از شرایط کنونی خارج شود باید صادرات آن توسعه یابد چراکه این محصول از نظر راندمان آبکمک بعد از محصولات گلخانه ای می تواند الگو قرار بگیرد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی درباره نهضت گلخانه ای و محصولاتی که تولید خواهد شد گفت: با توجه به تدوین سند سازگاری با کم آبی به عنوان اولین اقدام در کشور، اولویت نخست با توسعه کشت های گلخانه ای دیده شده است.

وی افزود: یکی از ایراداتی که در استان وجود دارد اینکه تعداد و میزان تولید محصولات گلخانه ای اکنون در استان کم است لذا صادرکننده تمایلی به همکاری با گلخانه داران ندارد که با افزایش محصولات از لحاظ کمی و کیفی زمینه صادرات نیز فراهم خواهد شد.

اکبری بیان نمود: یکی از اولویت های اصلی وزارت جهاد امسال زنجیره تولید محصولاتی چون پنبه و زیتون است یادآور شد: زنجیره تولید زیتون در استان کامل است و امسال برای نخسین بار زنجیره تولید محصول کلزا نیز در استان تکمیل شده است و روغن این دانه گیاهی در استان تولید می شود.

وی گفت: زنجیره مرغ و محصول پنبه نیز در استان تکمیل است نخستین کمباین برداشت پنبه برای نخستین بار در کشور برای استان خریداری شده است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: با شهرستان نهبندان برای محصول بَنه نیز برنامه ریزی شده است و بحث روغن کشی بنه نیز به زودی انجام و زنجیره این محصول نیز در استان تکمیل می شود.

وی گفت: برای گل نرگس نیز سال گذشته محصول از کشاورزان خریداری شد و امسال نیز برای خریداری و عرضه محصول به بازارهای کشور برنامه ریزی شده است.

اکبری افزود: به نوعی می توان گفت برای بسکمک از محصولات زراعی و باغی استان زنجیره تولید تکمیل شده یا در حال تکمیل است به عنوان مثال برای محصولاتی از قبیل گندم، چغندرقند، گیاهان علوفه ای از قبیل یونجه، ذرت و سورگوم نیز زنجیره تکمیل شده است.

وی بیان نمود: سیل سال گذشته سیل خسارت های زیادی به واحدهای دامی و کشاورزی خراسان جنوبی وارد کرد که برای جبران آن اقدامات متعددی اجرا شده است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: بعد از سیل فروردین ماه سال قبل بازدیدهایی از باغات، اراضی و دامی انجام شد که منجر به شناسایی هشت هزار و 639 خسارت دیده در استان شد.

وی با بیان اینکه تا به امروز 45 میلیارد و 705 میلیون ریال تسهیلات به خسارت دیدگان ناشی از سیل در استان پرداخت شده است گفت: مجموع تسهیلات مصوب شده به استان بر اساس دستورالعمل ها و مصوبات مربوطه در استان جذب و پرداخت شد.

اکبری ادامه داد: همچنین هشت هزار و 163 کشاورز خسارت دیده نیز مبلغ 51 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه دریافت کردند.

خراسان جنوبی رتبه نخست تولید زرشک و عناب را در کشور دارد.

گردشگری: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: ایرنا
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 6851

به "خبرنگاران پیشنهاد راه اندازی صندوق حمایت از زرشک و عناب ارائه شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پیشنهاد راه اندازی صندوق حمایت از زرشک و عناب ارائه شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید