خبرنگاران توجه به دوچرخه سواری در روزهای کرونایی

به گزارش اکسپرس بلاگ، شهرکرد-خبرنگاران- یکی از جمله رشته های ورزشی که در روزهای شیوع کرونا با وجود فاصله گذاری اجتماعی مورد توجه نهاده شد، رشته دوچرخه سواری است.

خبرنگاران توجه به دوچرخه سواری در روزهای کرونایی

رشته ورزشی دوچرخه سواری به دلیل اینکه یک رشته انفرادی است و تمرینات آن در خانه نیز قابل اجراست، از سوی بعضی از ورزشکاران و علاقه مندان به ورزش در روزهای شیوع کرونا و قرنطینه خانگی مورد توجه بیشتری نهاده شد.

کارشناسان عقیده دارند، رکاب زدن توان عمومی فرد و سیستم ایمنی بدن را بالا می برد، به همین خاطر به نظر می رسد در این شرایط کرونایی باید به این وسیله تک سرنشین بیشتر توجه کرد، افراد می توانند برای رفت و آمدهای ضروری دوچرخه را جایگزین خودروهای شخصی خود نمایند.

علی جلالی مقدم از شهروندان شهرکردی که این روزها راستا رفت و آمد خود را از خانه تا محل کار با دوچرخه طی می نماید، به خبرنگار خبرنگاران گفت:در این روزهای بشدت استرس زا بهتر است که از دوچرخه به جای خودروهای عمومی و تاکسی های درون شهری استفاده کرد، زیرا مجبور فرد نیست که پشت چراغ قرمز و ترافیک بماند و همین طور می توان راستا خود را از محل های خلوت و حاشیه های معابر اصلی انتخاب کند.

این شهروند که به گفته خود، بیش از 10 سال است که دوچرخه سواری را به عنوان فعالیت ورزشی اش انتخاب نموده است، ادامه داد:با دوچرخه خود به خود، فاصله مناسب جهت پیشگیری از کرونا رعایت می گردد و از این بابت نگرانی ندارم، همین طور در طول راستا رفت و برگشت از دستکش و ماسک استفاده می کنم.

جلالی مقدم،که دانشجوی سال آخر پزشکی نیز است در رابطه با فعالیت ورزشی به خصوص در این روزها توضیح داد: به طور کلی فعالیت های ورزشی هوازی برای بهبود و سلامت قلب و عروق و دستگاه تنفسی و سیستم های متابولیکی بدن بسیار مفید است.

این دانشجو گفت: براساس اعلام نظر پزشکان فشار خون و قند خون بالا بیماری های زمینه ای هستند، که اگر فرد مبتلا به کرونا گردد، احتمال مرگ در این افراد بسیار بالا است.

جلالی مقدم معتقد است: هیات دوچرخه سواری استان و شهرداری با تشکیل کلاس های آموزشی و ترویج دوچرخه سواری می تواند صندلی اصلی این ورزش را به عنوان یک فرهنگ و یک مدل حمل و نقل شهری نهادینه نمایند.

این شهروند در ادامه توضیح داد:شهرداری می تواند دوران شیوع کرونا را تبدیل به یک فرصت خوب کند و از این فرصت، گام های جدی تری برای احیای فرهنگ دوچرخه سواری بردارد.

به گفته وی، شهرداری با معرفی مزایای این وسیله نقلیه سبک و ساده، هم شهروندان را در این روزها تشویق به استفاده از دوچرخه به جای تاکسی و خودروهای شخصی می نماید و هم فرهنگ دوچرخه سواری را در جامعه گسترش می دهد.

وی اضافه کرد:البته معرفی مزایای دوچرخه سواری تا زمانی که زیرساختهای شهری و معابر برای تردد آن مهیا نباشد، به نتیجه نمی رسد و نمی توان بدون برطرف دست اندازها و موانع شهری، برای فرهنگ سازی قدمی برداشت، چرا که گاهی خیابان های ناایمن و معابر ناهموار، خطرات زیادی را متوجه دوچرخه سواران می نماید.

مدیر تیم های ملی دوچرخه سواری نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران می گوید: رفت و آمد با دوچرخه خود به خود، فاصله 2 متری که احتیاج است برای فاصله گذاری اجتماعی رعایت گردد، را موجب می گردد و تا حد زیادی خطر ابتلا به ویروس کرونا را کاهش می دهد.

علیرضا احمدی ادامه می دهد: اگر طول راستا رفت و آمد بین خانه و محل کار را همه با دوچرخه رفت و آمد نمایند، چندین مزیت دارد که در این شرایط امروزی این مزیت ها 2 برابر قبل اهمیت پیدا می نمایند.

احمدی ادامه می دهد:برای تناسب و سالم بودن باید از نظر فیزیکی فعالیت ورزشی داشت و فعالیت جسمانی منظم می تواند به حفاظت در برابر بیماری های جدی مثل اضافه وزن، بیماری های قلبی، بیماری های روانی یاری کند.

به گفته دوچرخه سوار سابق تیم ملی، دوچرخه سواری به طور مرتب یکی از بهترین راه ها برای کاهش خطر مسائل سلامتی مرتبط با سبک زندگی آپارتمان نشینی این روزها است.

رییس هیات دوچرخه سواری استان به فواید رشته دوچرخه سواری در کنترل افسردگی و اضطراب اشاره دارد و تصریح می نماید:30 دقیقه رکاب زدن به صورت روزانه، برای بهبود حالت ذهنی تاثیرگذار است، علاوه بر این، براساس یک مطالعه، افرادی که ورزش می نمایند به طور معمول میزان ابتلا به افسردگی را کاهش می دهند، طبق این مطالعات نشان داده است که دوچرخه سواری تا 40درصد سطح استرس افراد را کاهش می دهد و در نتیجه می تواند احساسات اضطراب را دور نگهدارد.

احمدی در ادامه گفت: کاهش عوارض بیماری های زمینه ای مثل دیابت و فشار خون از دیگر مزیت های دوچرخه سواری است، همچنین دوچرخه سواری با بهبود ضربان قلب و تهویه مناسب ریه ها، منجر به بهبود گردش خون و اکسیژن در بدن می گردد.

رییس هیات دوچرخه سواری استان به پویش سه شنبه بدون خودرو اشاره نمود و تاکید می نماید: پویش سه شنبه های بدون خودرو، با هدف استفاده کمتر از خودروهای تک سرنشین، پویشی بود که در تمامی کشور به راه افتاد و به طبع آن استان ما هم از این قافله عقب نماند و بعضی از کارکنان سازمان های دولتی و بقیه اقشار از این طرح حمایت کردند.

به گفته وی،اگر در این شرایط بتوان حداقل همان سه شنبه ها را با ماشین های شخصی به سر کار نرفت و یا برای انجام کارهای روزانه از دوچرخه استفاده کرد، به نظر می رسد تا حدودی می توان جلوی ابتلا درصدی از افراد را به این ویروس گرفت.

احمدی، به شرایط خاص استان جهت فعالیت ورزش دوچرخه سواری اشاره می نماید و ادامه می دهد: چهارمحال و بختیاری یکی از شهرهای مهم به لحاظ اقلیمی و شرایط جغرافیایی و توپوگرافی از نظر ورزش دوچرخه سواری است و این ورزش با ذائقه مردم استان پیوند دارد.

وی معتقد است:دوچرخه سواری می تواند بخشی از ظرفیت گردشگری استان محسوب گردد و به نظر می رسد نه تنها در این روزها بلکه دوچرخه سواری می تواند بخشی از ظرفیت و جاذبه های گردشگری استان باشد.

به گفته وی، مسئولان می توانند امکاناتی را برای گردشگران ،ویژه تردد با دوچرخه فراهم نمایند و با این ایده شهروندان را هم برای استفاده از دوچرخه در فعالیت های روزمره تشویق نمایند.

به گفته مدیر تیم های ملی دوچرخه سواری، اگر این اتفاق بیفتد شهروندان بدون در نظر دریافت سن و سال، بدون هراس و نگرانی از برخورد با خودرو به دوچرخه سواری می پردازند و ایجاد امکانات لازم در سطح شهر را برای تردد دوچرخه به عنوان مطالبه خود میپذیرند.

رییس هیات دوچرخه سواری شهرکرد نیز در همین باره به خبرنگار خبرنگاران می گوید:دوچرخه سواری هم سلامت فرد را با خود به همراه دارد و هم اینکه باعث افزایش سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری ها می گردد.

کبیری ادامه می دهد: در دوچرخه سواری به جهت اینکه فاصله مورد احتیاج حفظ می گردد از لحاظ گسترش همه گیری ویروس، بی ضرر است و خطر آلودگی بر اثر تماس با سطوح آلوده را نیز کاهش می دهد، به طور کلی می توان اعلام کرد که دوچرخه می تواند بهترین روش خود مراقبتی و پیشگیری از ابتلا به کرونا باشد، حتی اگر دوچرخه سوار آلوده باشد، قدرت محافظتی بیشتری در برابر دیگران دارد.

این ورزشکار هم استانی، افزایش فعالیت بدنی و نهادینه سازی فرهنگ ورزش فردی را از جمله راهکارهای مناسب برای مقابله با شیوع کرونا دانست و اعلام کرد: با فعالیت فیزیکی مناسب می توان نسبت به کنترل و پیشگیری از ابتلا به بیماری های زمینه ای اقدام کرد.

به گفته کبیری، دوچرخه سواری به عنوان یک ورزش لذت بخش و کم خطر در همه جا در دسترس همگان است و به نوعی یک فعالیت اجتماعی محسوب می گردد.

رییس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد معتقد است که چون هنوز اطلاعات پزشکی در رابطه با ویروس کرونا تکمیل نیست و هنوز نمی دانیم که این بیماری به وسیله هوا نیز سرایت می نماید یا نه، به نظر می رسد که دوچرخه سواری را نمی توان به عنوان یک راه مطمئن برای رفت و آمد بدون خطر ابتلا در نظر گرفت.

مجید جلالی می گوید: در دوچرخه سواری چون احتیاج به دم و بازدم سریع دارد، اگر احتمال انتقال ویروس از هوا هم وجود داشته باشد می تواند فرد دوچرخه سوار را مبتلا کند، همچنین اگر در نظر بگیریم که افراد با ماسک به این فعالیت بپردازند، بخاطر دم و بازدم شدید همراه با ماسک احساس خفگی به شخص دست می دهد و امکان اینکه ماسک را کنار بزند زیاد است.

جلالی ادامه می دهد، به نظر من نمی توان به صورت کامل و مطمئن گفت که با دوچرخه سواری امکان ابتلا وجود ندارد.

رییس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد در رابطه با اقدامات این سازمان جهت نهادینه کردن فرهنگ دوچرخه سواری به خبرنگار خبرنگاران گفت: این سازمان برنامه ای داشت که از پارک ملت تا چهارراه بازار را در تاریخ مشخصی مسدود و برای فرهنگ سازی دوچرخه سواری این خیابان را همراه با مدیران شهری و هیات دوچرخه سواری استان و همچنین شرکت مردم همراه با دوچرخه به صورت نمادین رکاب بزنند، که متاسفانه با شیوع این بیماری و گسترش آن، اکنون این طرح اجرا نمی گردد، ولی به محض اینکه شرایط به حالت عادی برگردد ، این کار در برنامه سازمان قرار گرفته است.

به گفته جلالی، این سازمان پیشتر نیز از این اقدامات در سطح پارک های شهر انجام داده است و با استقبال مردم نیز همراه بود.

همچنین این مسئول به خط دوچرخه سواری خیابان کاشانی اشاره نمود و ادامه داد: شهرداری در نظر دارد که این طرح را از کمربندی جنوبی شهر تا خیابان دانشگاه امتداد دهد، طرح این برنامه آماده است و شهرداری طی یکی دو سال آینده این طرح را تکمیل و در اختیار شهروندان قرار خواهد داد.

یک متخصص ریه در زمینه استفاده از دوچرخه در روزهای شیوع کرونا می گوید: هر چند تا به امروز نحوه دقیق اثرگذاری فیزیولوژیک این ویروس معلوم نیست، اما چنانچه ویروس وارد بدن انسان گردد، وظیفه مقابله با آن برعهده سیستم ایمنی بدن است و یکی از راه های پیشگیری از ابتلا به این بیماری تقویت سیستم ایمنی است و هر چه فرد از نظر جسمی در شرایط مناسب تری قرار داشته باشد، سیستم های دفاعی بدن وی نیز موثرتر رفتار می نمایند.

هوشنگ گرجی پور می دهد: ورزش هایی که جنبه تفریحی دارند و فشار بالایی به فرد تحمیل نمی نمایند، همانند دوچرخه سواری در افزایش سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارند، البته باید به یاد داشت که دوچرخه سواری را نباید بیشتر از 45 دقیقه در روز انجام داد، زیرا سنگین نبودن فعالیت های جسمانی در این شرایط نکته مهمی است که نباید از آن غافل شد.

به گفته وی، ورزش سنگین و خستگی جسمانی، ایمنی بدن را تا حدی کاهش می دهد و ما را در مقابل این ویروس آسیب پذیرتر می نماید.

گرجی پور در ادامه توضیح داد:در رابطه با دوچرخه سواری در این شرایط کرونایی ،قبل از هر چیز باید به شرایط انجام هر ورزش و فعالیتی بسته به این روزها دقت کرد، نباید در این روزها به صورت گروهی دوچرخه سواری کرد، دوچرخه سواری به صورت گروهی ممکن است در بین گروه افراد ناقل بیماری یا در شرایط اولیه این بیماری باشند که با دم و بازدم خود می توانند سایر افراد را نیز مبتلا کند.

به گفته این متخصص ریه، اگر کسی به صورت تک نفره دوچرخه سواری کرد نیز باید فاصله مورد نظر را با سایر افراد پیاده حفظ کند و از جاهایی رد گردد که عابر پیاده نباشد، پس اگر امکان حفظ فاصله از اطرافیان را داشته باشیم، به راحتی می توانیم از دوچرخه استفاده کنیم که در این شرایط خیلی ایمن تر از وسایل حمل و نقل عمومی است.

گرجی پور در سرانجام توصیه کرد: در این روزها اگر فردی اقدام به دوچرخه سواری کرد، مهمترین اصول برای پیشگیری از این بیماری یعنی حفظ فاصله مناسب با اطرافیان و رعایت بهداشت فردی را فراموش نکند.

به گفته وی، در حین دوچرخه سواری از ماسک استفاده کند،راستاهای خلوت را برای عبور و مرور را انتخاب کند، همین طور شرایط جسمانی خود را بسنجد، در این صورت دوچرخه سواری می تواند بسیار مفید باشد.

به گزارش خبرنگاران، ویروس کرونا یا کووید 19 به بیشتر کشورهای دنیا سرایت نموده است و سازمان بهداشت دنیای را برآن داشته است تا شرایط فوق العاده اعلام کند.

شست وشوی دست ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن های مکرر و منع سفر و اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می نمایند.

گردشگری: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: ایرنا
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 3132

به "خبرنگاران توجه به دوچرخه سواری در روزهای کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران توجه به دوچرخه سواری در روزهای کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید