اضطراب امتحان چه بلایی بر سر دانش آموزان می آورد؟

به گزارش اکسپرس بلاگ، دکتر احمد قره خانی*؛ اضطراب امتحان یک پدیده جهانی و مشکل آموزشی است که سالانه میلیون ها نفر را در سرتاسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. میزان شیوع اضطراب امتحان 10 تا 30 درصد گزارش شده است و همه گیری اضطراب امتحان در دختران بیشتر از پسران است.

اضطراب امتحان چه بلایی بر سر دانش آموزان می آورد؟

می توان گفت اضطراب امتحان نوعی خوداشتغالی ذهنی است که با خود کم انگاری و تردید درباره توانایی های خود معین می گردد و غالبا عدم تمرکز حواس، باور های منفی و واکنش های فیزیولوژیک نا مطلوب (سر درد و حالت تهوع و...) و به افت تحصیلی منجر می گردد و نقش بسیار مخرب و بازدارنده در سلامت روانی و تحصیلی دانش آموزان ایفا می کند.

وجود اضطراب در والدین موجب انتقال آن به بچه ها و تشدید آن می گردد. خانواده عامل مهمی در ایجاد اضطراب به شمار می آید. انتظارات والدین علاوه بر این که می تواند ملاک موفقیت و شکست کودک باشد اضطراب آفرین نیز هست. انتظارات بیش از حد والدین و مقایسه بچه ها با همسالان و همکلاسان موجب افزایش اضطراب می گردد.

مدارس تیزهوشان، نمونه دولتی و مدارسی که ثبت نام در آن ها نیاز به شرایط ویژه دارد و انتظار والدین از بچه ها در این ارتباط سبب افزایش اضطراب کلی و به ویژه اضطراب امتحان شده است.

والدین بچه ها با اضطراب بالا بدون توجه به استعداد های بچه هاشان، آن ها را برای کسب موفقیت های مورد علاقه خود تحت فشار قرار می دهند و والدین آرزو های تحقق نیافته خود را به بچه ها تحمیل می کنند. چنین رفتار هایی سبب اضطراب در بچه ها و نوجوانان می گردد که نمود آن را می توان در ایام امتحانات بیشتر ملاحظه کرد.

علاوه بر محیط خانواده انتظارات بالای معلمان بدون توجه به توانایی و تفاوت های فردی دانش آموزان نیز سبب بروز اضطراب و به ویژه اضطراب امتحان می گردد. معلمی که نمره را وسیله ای برای اعمال قدرت و تنبیه می داند سبب ایجاد اضطراب در دانش آموزان می گردد.

عدم تسلط به برنامه ریزی و مهارت های مطالعه و ایجاد محیط رعب و وحشت در محیط برگزاری امتحان نیز عامل مهم دیگر در ظهور اضطراب امتحان در دانش آموزان است.

توصیه می گردد والدین با شناخت توانایی ها و استعداد بچه ها خود سطح توقعات و انتظارات خود را با آنان هماهنگ کرده و با عدم مقایسه آنان با همسالان و افراد دیگر به همراه معلمان و دبیران محیط امن و آرامی برای گذراندن ایام امتحان برای بچه ها خود فراهم آورند.

*دکترای تخصصی روانشناسی و مدرس دانشگاه

منبع: فرارو
انتشار: 29 خرداد 1402 بروزرسانی: 29 خرداد 1402 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 28964

به "اضطراب امتحان چه بلایی بر سر دانش آموزان می آورد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اضطراب امتحان چه بلایی بر سر دانش آموزان می آورد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید