آیین و خوراکی های شب یلدا

به گزارش اکسپرس بلاگ، آیین شب یلدا یا شب چله یکی از رسوم و جشن های دیرین ایرانی است. در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم کره شمالی کره زمین گرامی داشته می شود. هرچند برخلاف آنچه در کودکی گمان می کردیم، این بلندترین بودن ناشی از تفاوتی یکی دو دقیقه ای است، اما از شکوه و ابهت این شب در نظرمان کاسته نشده است. ایرانی ها در این شب سعی می کنند در کنار بزرگ ترها باشند، خوراکی ها و غذاهای شب یلدا را نوش جان کنند، فال حافظ بگیرند و خلاصه با یادآوری اینکه سرانجام شب سیه، سپید است اوقات شادی را سپری کنند.

آیین و خوراکی های شب یلدا

در این شب که غذاهای رنگارنگ و خوراکی های خوش مزه دهان مان را آب می اندازد، دور هم جمع می شویم و حافظ یا شاهنامه می خوانیم. در زمان های قدیم بزرگ ترهای فامیل برای دیگران داستان می گفتند. امروز هم ما سعی می کنیم دورِهم در کنار پدربزرگ و مادربزرگ هایمان جمع بشویم و این سنت دیرین را زنده نگه داریم.

خوراکی های شب یلدا

اگر شکمو هستید خوراکی های شب یلدا با آن رنگ و مزه شان هوش از سرتان می برند! تلألؤ سرخ و درخشان دانه های انار با گل پر، شیرینی های گوناگون، آجیل شور و شیرین با بادام های نشکسته اش، انواع لواشک و آلبالوی خشک برای یک مهمانی تمام عیار کافی است. اما در چنین شبی حیف است خودتان را با این خوراکی ها سیر کنید؛ شام شب یلدا را از نباید از دست داد.

غذاهایی مثل مرصع پلو، مرغ ناردون، فسنجون و انواع غذاهای محلی شهرهای مختلف ایران در این شب کلی خواهان دارد. اگر با طرز تهیه این غذاها آشنایی ندارید می توانید از گشت و گذار در فضای وب آن را یاد بگیرید اگر هم که وقت و حوصله این کار را ندارید یا می ترسید غذای خوبی از کار در نیاید می توانید این غذاها را سفارش بدهید. برای داشتن سفره ای خوش رنگ ولعاب، خوش عطر و خوش مزه مانعی وجود ندارد. علاوه بر غذا، می توانید انواع کیک ها و دسرها با طعم و تزئینات میوه های مخصوص شب یلدا مثل انار و هندوانه را هم به سفره تان اضافه کنید.

سرگرمی های شب یلدا

1. شعر و داستان

خُب شب یلدا همه اش به خوردن نمی گذرد! در کنار کلنجار رفتن با گردو و گردوشکن می توانید دسته جمعی شاهنامه بخوانید. شاهنامه بخوانید و به خودتان یادآوری کنید سختی ها و خوشی های زندگی گذرا هستند، فردا هم روز دیگری است:

چنین بود تا بود گردان سپهر گهی پر ز درد و گهی پر ز مهر

تو گر باهشی مشمر او را به دوست کجا دست یابد بدردت پوست!

شب اورمزد آمد و ماه دی ز گفتن بیاسای و بردار می

دیوان حافظ و فال هایش هم که پای ثابت بیشتر مراسم سنتی ایرانی هاست. لذت عجیبی دارد وقتی بزرگ خانواده برای همه فال می گیرد، دیوان را باز می کند، چند بیتی از غزل را می خواند و شما از سر شیطنت، فقط منتظر شنیدن معنای آن هستید تا ببینید حافظ چه خوابی برای دخترعمه تان دیده است!!

2. بازی

این روزها با وجود زندگی های پرمشغله درحالی که روزها مثل برق و باد می گذرند، این دور هم جمع شدن های گاه وبی گاه غنیمت است. از این فرصت استفاده کنید، با هم گپ بزنید، از احوال اقوام دور و نزدیک باخبر شوید. بازی های دسته جمعی هم ایده خوبی برای خوش گذرانی و خاطره سازی هستند!

همه ما خاطرات خوبی از بازی های دروان کودکی مان داریم. دورهمی هایی مانند شب یلدا فرصت خوبی است که کوچک و بزرگ در کنار هم از این بازی ها لذت ببریم. اسم وفامیل به همراه تقلای همیشگی مان برای اثبات اینکه بادمجان پلاستیکی، شیء است (خدا می داند چرا ننوشتیم بیل!) و پانتومیم با آن ادا و اطوارهای گاهی خنده دار و پاسخ های خنده دارترش بازی های دل نشینی هستند. اگر هم می خواهید کمی بار فرهنگی ماجرا را بیشتر کنید می توانید درحال میل کردن کیک انار، مشاعره را امتحان کنید؛ حتی اگر دامنه اشعار فراتر از اومدم در خونه تون، خونه نبودی … هم نرود، دست کم به تقویت حافظه تان یاری می کند!

علاوه بر این ها می توانید بازی های امروزی تری را هم امتحان کنید؛ بازی هایی که اغلب کارتی هستند، هم با شوخی و خنده و هم با خلاقیت همراه هستند و زمان شاد و مفرحی را برای تان می سازند. پی شوم و استوژیت نمونه هایی از این بازی ها هستند.

شب یلدای ویژه برای تازه عروس ودامادها

در کنار همه اینها داستان شب یلدا برای زوج های تازه نامزدکرده کمی فرق می کند. بنابر رسوم قدیمی ما ایرانی ها، در این بلندترین شب سال خانواده هایی که تازه وصلت کرده اند، دور هم جمع می شوند و کمی متفاوت تر جشن می گیرند.

در این شب خانواده داماد برای خانواده عروس پیشکش می فرستد، حتی در برخی اقوام خانواده عروس هم این کار را برای خانواده داماد می کند. هرچند این روزها ساده دریافت و دوری از تجملات پسندیده تر است اما حفظ این آداب و رسوم کهن هم ارزش ویژه ای دارد. درعین حال احترام به این رسوم لزوما نباید با صرف هزینه های گزاف همراه باشد. غذاهای سنتی شب یلدا با سفره آرایی زیبا، میوه های تزئین شده در کنار آجیل و خشکبار در سینی های سنتی (طَبق) پیشکش ارزشمندی است که چندان هم پرخرج نیست. به ویژه اگر شامل غذاهایی باشد که در روزهای عادی کمتر پیش می آید آنها را میل کنید.

کافی است کمی سلیقه به خرج دهید، یکی دو غذای خوش مزه و خوش رنگ ولعاب بپزید و آنها را درکنار میوه ها و خوراکی ها شب یلدا به شکلی زیبا و چشمگیر بیارایید. البته آقا داماد احتمالا باید از خانم های خانواده یاری بگیرد. اگر هم وقتش را ندارید یا از عهده اش برنمی آیید، این روزها کسب وکارهای مختلفی در این زمینه به یاری تان می آیند. جای هیچ نگرانی نیست! چیزی مانع شما و یک شب یلدای به یادماندنی نخواهد شد.a

گردشگری: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: زندگی روز
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 2135

به "آیین و خوراکی های شب یلدا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیین و خوراکی های شب یلدا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید